Blog

Het innovatiepartnerschap bij ICT-projecten

04/10/2016 - IT/IE

De nieuwe Aanbestedingswet: het innovatiepartnerschap

Sinds 1 juli (2016) is de nieuwe Aanbestedingswet in werking getreden. In deze blog wil ik nader ingaan hebben op het innovatiepartnerschap bij aanbestedingen en de toepassing daarvan bij ICT-projecten.

EU2020 strategie

In 2010 heeft de Europese Unie (EU) de EU2020 strategie gepubliceerd. Met deze strategie wilde de EU een bijdrage leveren aan onder andere een sterke en duurzame economie. Het in artikel 2.31a en 2.31b van de Aanbestedingswet geïntroduceerde innovatieve partnerschap is een uitwerking van de EU2020 strategie.

Innovatiepartnerschap

Het doel van het innovatiepartnerschap is stimulering van innovatieve werken, diensten en producten die nog niet beschikbaar zijn op de markt. De EU zegt zegt in de richtlijn 2014/24 over deze procedure dat:

“Deze specifieke procedure moet aanbestedende diensten in staat stellen een innovatiepartnerschap op lange termijn aan te gaan voor de ontwikkeling en vervolgens de aankoop van nieuwe, innovatieve producten, diensten of werken, zonder dat een afzonderlijke aanbestedingsprocedure voor de aankoop nodig is, mits deze innovatieve producten of diensten of innovatieve werken geleverd kunnen worden op een afgesproken kwaliteits- en kostenniveau.”

Het innovatiepartnerschap maakt ook een einde aan de onwenselijke situatie dat één marktpartij een innovatief niet bestaand werk, dienst of product ontwikkelt en nadien niet meer bij de inkoop hoeft te concurreren met andere marktpartijen in een reguliere aanbestedingsprocedure. Het innovatiepartnerschap maakt het mogelijk om met één marktpartij zowel het ontwikkel- als verkooptraject in te gaan. Uitgangspunt blijft dat de aanbestedende dienst het innovatiepartnerschap niet mag misbruiken om de mededinging te verhinderen, te beperken of te vervalsen. De Nederlandse wetgever heeft in MvT wel aan toepassing van het innovatieschap de voorwaarde verbonden dat de eventuele resultaten van de procedure moeten voldoen aan het vooraf afgesproken kwaliteits- en kostenniveau.

Het innovatiepartnerschap kan in vier fasen worden opgedeeld:

  1. De voorfase
  2. De mededingingsfase;
  3. De onderzoeks- en ontwikkelingsfase en;
  4. De commerciële fase

In de voorfase dient de aanbestedende dienst na te gaan dat geen product, werk of dienst op de markt beschikbaar is die voldoet aan de vraag van de aanbestedende dienst. In de mededingingsfase gaat de aanbestedende dienst op zoek naar de geschikte marktpartij. In de onderzoeks- en ontwikkelingsfase wordt het werk, dienst of product gerealiseerd en in de laatste fase – de commerciële fase – wordt het werk, de dienst of het product op de markt geïntroduceerd.

Innovatiepartnerschap en ICT-projecten

Het innovatiepartnerschap biedt bijvoorbeeld bij ICT-projecten mogelijkheden om nieuwe wegen in te slaan. Het grote voordeel is dat een marktpartij ook kan profiteren van zijn inventiviteit. Een andere mogelijkheid om dit te doen is via de verruimde concurrentiegerichte dialoog. Mocht u hierover vragen hebben, neemt u dan contact op met de ICT|IE-branche.

 

Constantijn de Lange

Contact

  • 050 314 0 840
  • [email]

Blog