Tweedehands auto kapot: wanneer is de verkoper aansprakelijk?

U koopt een tweedehands auto, denkt een goede deal te hebben gesloten… en dan begint het: vreemde geluiden, lampjes op het dashboard, of erger nog – de auto stopt er helemaal mee. Frustrerend én duur. Veel mensen vragen zich dan af: kan ik de verkoper aansprakelijk stellen voor een kapotte tweedehands auto?

In deze blog leg ik uit wat uw rechten zijn bij non-conformiteit, wanneer u als koper wél kans maakt, en waarom in veel gevallen de verkoper toch buiten schot blijft.

Was het defect er al bij de koop?

Om de verkoper succesvol aan te spreken, moet u kunnen aantonen dat het gebrek al al bij levering van de auto aanwezig was. Volgens de wet moet een auto voldoen aan de redelijke verwachtingen die u als koper mag hebben, op het moment dat u deze geleverd krijgt. Voldoet de auto daar niet aan, dan is er sprake van zogeheten non-conformiteit.

Sommige defecten ontstaan pas later, maar waren wél al “onder de motorkap” aanwezig. In zo’n geval is het aan u als koper om aan te tonen dat dat zo is. Dit is vaak lastig. Regelmatig is een rapport van een deskundige, zoals een garagebedrijf, nodig om dat bewijs te leveren.

Rechten als koper van een auto

Wat uw rechten als koper zijn, hangt af van de status van de verkoper. Bij een zakelijke verkoper, oftewel een bedrijfsmatige verkoper zoals een handelaar of garagebedrijf, heeft u als consument een streepje voor. Gaat er binnen één jaar na de koop iets kapot, dan wordt verondersteld dat het defect er al was toen u de auto kocht. De verkoper moet dan bewijzen dat dit niet zo was. Dat kan bijvoorbeeld door aan te tonen dat het defect is ontstaan door verkeerd gebruik.

Bij een particuliere verkoper ligt de bewijslast wél volledig bij de koper. Dat maakt het vaak ingewikkelder om in dat geval uw recht te halen.

Wanneer is een kapotte auto non-conform?

Ook als een defect al aanwezig was bij de koop, betekent dat nog niet automatisch dat de auto non-conform is. Het draait er namelijk om wat u als koper redelijkerwijs mocht verwachten van de auto.

Koopt u een oude auto met veel kilometers voor een lage prijs, dan hoort daar ook wat slijtage bij. In dat geval zijn sommige defecten eigenlijk ingecalculeerd en dus geen reden om de verkoper aan te spreken. In de rechtspraak valt op dat defecten bij oude, (relatief) goedkope auto’s die al veel kilometers hebben gereden, doorgaans voor rekening van de koper komen. Wanneer een verkoper een bepaalde garantie heeft gegeven, ligt dat doorgaans weer anders. Op een garantie kun je in zo’n geval alsnog een beroep doen en, afhankelijk van hoe de garantie is geformuleerd, levert dat doorgaans wel aansprakelijkheid op.

Onderzoeksplicht en mededelingsplicht

Wat moet een autoverkoper vertellen?

De verkoper heeft een mededelingsplicht: als hij weet van een defect, is hij verplicht dit vóór de koop aan u te melden. Doet hij dat, en besluit u de auto desondanks toch te kopen, dan kunt u zich later niet beroepen op het standpunt dat de auto niet aan de overeenkomst voldeed. Met andere woorden: u koopt de auto dan bewust met dat gebrek, en daarmee vervalt in principe uw recht om de verkoper daarop aan te spreken. Alleen als blijkt dat de verkoper belangrijke informatie heeft achtergehouden of misleidende mededelingen heeft gedaan, kan dat anders liggen.

Waar moet ik bij het kopen van een auto op letten?

Tegelijk heeft u als koper een onderzoeksplicht. Bij de aankoop van een tweedehands auto wordt van u verwacht dat u de auto zorgvuldig inspecteert of laat inspecteren. Ziet u duidelijke of zichtbare gebreken, of laat u na om bijvoorbeeld een proefrit of aankoopkeuring te laten doen, dan kan dat later tegen u werken. Vooral bij zichtbare of makkelijk herkenbare gebreken zal een beroep op non-conformiteit minder snel slagen. De wet gaat er in zulke gevallen namelijk vanuit dat u het risico bewust heeft aanvaard, of dat u niet aan uw verplichting als koper heeft voldaan.

Wat kunt u doen bij non-conformiteit?

Als u kunt aantonen dat de auto niet voldoet aan de verwachtingen, oftewel non-conform is, dan heeft u als koper de volgende rechten:

  • U kunt eisen dat het gebrek kosteloos binnen een redelijke termijn wordt hersteld;
  • Als herstel uitblijft, mag u dit door een derde laten uitvoeren en de kosten verhalen;
  • In sommige gevallen kunt u de koop ontbinden en uw geld terugvragen.

Maar: u moet dit proces wel zorgvuldig aanpakken. Het inschakelen van een advocaat gespecialiseerd in het consumentenrecht kan daarbij verstandig zijn. Wel is het goed te realiseren dat daaraan kosten verbonden zijn. In sommige gevallen kunnen dergelijke kosten worden gedragen door een rechtsbijstandsverzekeraar. Indien u een dergelijke verzekering heeft, is het in elk geval verstandig om een melding te doen bij uw verzekeraar.

Juridisch advies nodig bij een kapotte tweedehands auto?

Een succesvol beroep op non-conformiteit bij een kapotte tweedehands auto is dus zeker mogelijk – maar niet vanzelfsprekend. U moet aantonen wat er mis is, wanneer dat is ontstaan, en dat het niet uw schuld is. Daarbij help ik u graag.

Neem gerust contact op als u:

  • juridisch advies wilt over uw positie als koper;
  • een verkoper juridisch wilt aanspreken;
  • hulp nodig heeft in een juridische procedure

U kunt via het contactformulier contact met mij opnemen, of via 050 314 0840 / homan@boutadvocaten.nl

Onze specialisten

J. Homan

lawyer